Vijenac 542 - 543

Film

Iza sna, red. Igor Filipović Fila, Hrvatska, 2014.

Paralelni životi

Josip Grozdanić

Načelno gledano, drugi igrani film Igora Filipovića File, autora zanimljive, ali nezapažene drame Nit života iz 2000, koji je u međuvremenu kao redatelj druge ekipe surađivao na pustolovnoj triler-drami Lov u Bosni Richarda Sheparda, svakako valja pozdraviti. Riječ je o filmu moderne vizualne fakture snimljenu za svega sto tisuća kuna, o urbanoj egzistencijalno-romantičnoj drami s elementima trilera, kod koje je vidljiv entuzijazam svih uključenih u njezin nastanak, te o djelu koje donekle intrigantno prikazuje otuđenost i egzistencijalnu nelagodu ljudi na pragu srednjih godina suočenih s neizbježnošću preuzimanja odgovornosti i donošenja prijelomnih životnih odluka, kao što i razmjerno zanimljiva ocrtava stanja u nešto višim glazbenomenadžerskim krugovima metropole, uz povremena solidna režijska rješenja.

 


Film Igora Filipovića urbana je egzistencijalno-romantična drama

 

Solidna, iako ne i sugestivna, što je posljedica redateljeva neiskustva, koje se osim u često nepreglednu vođenju triju, a posredno i četiriju, paralelnih narativnih linija ogleda i u nedostatnoj kritičnosti prema materijalu koji je uvršten u film. Problematičan je i sam naslov, koji gledatelju jasno sugerira da je sve ili barem većina onoga što slijedi nakon uvodnoga dijela san, što opet za posljedicu ima neizbježno umanjivanje dramskih napetosti u svim segmentima.

U uvodnom dijelu upoznajemo mladića Tihog, u tumačenju Borka Perića, koji se fizionomijom i glumačkim izrazom, podjednako tjelesnim kao i facijalnim, nameće kao izbor za ulogu plahe, nesigurne i uvelike izgubljene osobe. Gitarista Tihog zatječemo pri ulazu u bar netom prije no što će mu zazvoniti mobitel, a iz razgovora koji slijedi shvaćamo da je između njega i njegove djevojke a možda i supruge Lane, u izvrsnoj interpretaciji Ane Vučak, pravoga glumačkog otkrića ovog filma, došlo do ozbiljne svađe. Tijekom razgovora Tihi se posklizne i pri padu udari glavom o pod, a tada kreću dvije nove narativne linije, nadopunjene segmentom u kojem protagonist, stojeći u posve bijelom prostoru bez ikakve scenografije, dijelom rekapitulira svoj život i preispituje vlastitu osobnost. Dok se tim segmentom gledatelju sugerira da je on na rubu života i smrti i da bi mogao utonuti u vječni san, u dvama zanimljivijim, potentnijim i dinamičnijim narativnim odvojcima pratimo mogući paralelni život, odnosno dramatičnu i možda tragičnu sudbinu Tihog.

U odvojku s paralelnim životom Tihi će odvažno upasti u prostorije tvrtke glazbenoga producenta Sanjina, kojega vrlo solidno autoritativnim gardom tumači Krunoslav Belko, te puštanjem jednog svog snimka privući njegovu pozornost, te će on pristati uložiti navodno ozbiljan novac u poticanje mladićeve karijere. Kad uskoro i uslijedi njegov karijerni uspon, te kad se nađe okružen novcem, pozornošću medija i privlačnim djevojkama, Tihi će postati egoističniji i arogantniji, zbog čega će se predvidljivo njegov odnos s Lanom početi pogoršavati, a ona će se iz uvjetno rečeno mirne kućanice prometnuti u atraktivnu zavodnicu. Za razliku od tog segmenta, u kojem se zbivanja odvijaju u trajanju od barem nekoliko mjeseci, u onom najbolje režiranom trilerskoga predznaka zgusnuta su u samo jednu noć, onu u kojoj se Tihi nakon svađe s Lanom nalazi sa starim prijateljem, sitnim kamatarom i utjerivačem dugova Pavlom. Njega pak vrlo energično i grubo interpretira Dušan Bućan. Nakon što se sukobe sa skupinom huligana, pri čemu i Tihi u erupciji bijesa i agresivnosti neočekivano otkrije svoju dosta mračnu stranu, Pavle će prijatelja privoljeti da s njim sudjeluje u pljački benzinske crpke, u akciji za koju je od sama početka jasno da mora tragično završiti.

Treći, a zapravo jedini stvarni, odnosno neonirični narativni odvojak, odvija se u jednoj prirodnim svjetlom okupanoj prostoriji stana Tihog i Lane, tijekom nekoliko dana, a možda i samo sati, u kojem će se odnos mladoga para postupno zaoštravati, a naposljetku i eskalirati do svađe. U tom vremenu postaje jasno da su Tihi i Lana skladan par pred kojim je donošenje važnih odluka za budućnost, i njihovu zajedničku i njegovu poslovnu, a kad se naposljetku otkrije da je ona trudna, postat će jasne i važnosti tih odluka i okolnosti koje su dovele do svađe. A kad zbivanja u segmentima s njegovom glazbenom karijerom i pljačkom benzinske crpke dosegnu usijanje te kad on u obama odvojcima doživi slom s vrlo teškim posljedicama, u jednom propast koncerta, a u drugom svoje uhićenje i Pavlovu pogibiju u oružanom sukobu s policijom, autor nas vraća na Tihoga, koji se na podu bara budi iz nesvjestice. Ono što slijedi stalno je naslućivan hepiend, njegov povratak Lani, s kojom će lako izgladiti zapravo sitne nesuglasice. Gledateljev dojam na kraju jest da je film mogao biti domišljeniji, da je autor mnogo htio i mnogo započeo, ali da je tek u nekim segmentima uspio ostvariti solidne redateljske domete 

Vijenac 542 - 543

542 - 543 - 11. prosinca 2014. | Arhiva

Klikni za povratak